Wednesday, August 1, 2007

نرم‌افزار هدايت ورود به جو فضاپيماها در دانشكده هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير طراحي شد
"رضا اسماعيل زاده" مجري اين طرح گفت: با توجه به سرعت و انرژي بسيار بالاي فضا پيماها در مرحله بازگشت به زمين اين مرحله از پرواز با مشكلاتي از قبيل افزايش درجه حرارت بدنه فضاپيما ناشي از برخورد با جو و بارهاي بسيار زياد آيروديناميكي وارده از جو به فضا پيما مواجه بوده كه پرواز ايمن يا مطلوب در اين مرحله را از اهميت خاصي برخودار كرده است
وي است افزود هدايت هواپيما در مسيري كه پرواز در آن مسير علاوه بر ارضاي محدوديت‌هاي فيزيكي فضاپيما منجر به فرود با دقت مناسبي شود كار پيچيده‌اي است و امروزه دانشمندان در سراسر جهان در تلاش براي حل مشكلات و ارائه راه حل‌هايي براي سهولت اين امر هستند
به گفته اسماعيل‌زاده هدايت نامناسب فضاپيما در اين مرحله از پرواز بسيار خطرناك است كه بعنوان مثال مي‌توان به انفجار فضا پيماي شاتل كلمبيا اشاره كرد
وي خاطر نشان كرد در اين پروژه با استفاده از رويكرد حل معكوس روشي پيشنهاد شده است كه جسم پرنده با غلبه بر محدوديت‌هاي پروازي اشاره شده با كمترين تلفات انرژي و بيشترين دقت فرود آيد
اين دانش آموخته دانشكده هوافضا گفت، اين طرح كه پايان نامه دكتراي وي است در چندين نشريه‪ ISI‬بين چاپ رسيده كه آن جمله مي‌توان به "‪" Airospace Science and Technology‬و "‪in Science and Engineering‬ ‪ "Invese Problem‬اشاره كرد
وي در مورد مزيت‌هاي اين طرح نسبت به نمونه‌هاي ديگر آن در سراسر جهان گفت: اين نرم افزار به پارامترهاي بسيار كمتري نياز دارد، بصورت آن لاين قابل استفاده است و همچنين در بهينه‌سازي مسير ورود به جو به راحتي مي‌توان از آن استفاده كرد
اسماعيل‌زاده با اشاره به اينكه در اين طرح با مشكلات روش‌هاي گذشته رو به رو نيستيم افزود، طراحي اين نرم افزار نگاه جديدي را به بحث هدايت ورود به جو فضا پيما باز كرده است

No comments: